فصل شیدایی؛ فصلی برای بیداری انسان ها

در آستانه برگزاری کنگره ملی ۸۰۰۰ شهید استان همدان، نمایش فصل شیدایی از شامگاه جمعه ۲۰ مرداد آغاز و به مدت ۱۵ شب در همدان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یکدلان،  این نمایش با داستان خلقت آغاز و با ظهور منجی به پایان می‌رسید. نمایش دوران معاصر در همدان بومی‌سازی شده بود ، که شامل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، رشادت‌های شهید «میرزا محمد سلگی» و شهید «حسین همدانی» بود و با بهره‌ گیری از صحنه‌های بدیع و جذاب و با استفاده از نور، صدا، تصویر، دکور و هنر بازیگری در یک فضای باز به نمایش در می آمد.
این برنامه نمایشی و فرهنگی پس از برگزاری نماز مغرب و عشا در محل نمایشگاه بین المللی همدان برگزار می شد.
مراسم تدفین یک شهید گمنام نیز در نوزدهم مرداد و قبل از برگزاری نمایش فصل شیدایی انجام شد.
در حاشیه اجرای نمایش، غرفه هایی نیز به کودکان و نوجوانان ، مرکز اسناد و نهاد کتابخانه ها اختصاص یافته بود .
استقبال مردم ولایت‌مدار همدان از نمایش «فصل شیدایی» بیش از حد تصور بود و این بیانگر تاثیر عمیق معنوی و فرهنگی این نمایش است که تا سال‌ها در اذهان باقی می‌ماند.
****شروع نمایش
بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و قرائت فاتحه برای شهید گمنام که به تازگی در محل نمایشگاه بین المللی همدان دفن شده بود ، مردم گروه گروه از پیر و جوان و زن و مرد و از هر قشری وارد سالن نمایش که یک محوطه سرباز و بزرگی بود شدند و همه آماده دیدن این نمایش شدند . در بین بانوان زنان و دختران هم دیده می شد که با حجاب ضعیفی که داشتند حضور پیدا کرده بودند. حتی مادران با کودکان نوزادان هم آمده بودند.
*توسل انبیا به پنج تن آل عبا در مشکلات
نمایش با آیاتی از قرآن کریم که مربوط به خلقت آسمانها و زمین و در ادامه خلقت آدم بود شروع شد و این که شیطان دشمنی اش را با انسان شروع کرد و با وسوسه انگیزی موجب سقوط آدم از بهشت شد و طبق آیاتی از صفحه شش قرآن کریم و این که خدا به آدم کلماتی را آموخت تا بوسیله آن توبه اش قبول شده و خدا او را ببخشد و این کلمات همان اسامی مبارک پنج تن آل عبا بود .
در ادامه زندگی سایر انبیا به نمایش درآمد و این که حضرت نوح علیه السلام در راستای دستور خدا شروع به ساختن کشتی کرد و قومش او را مسخره می کردند و در ادامه در طوفان باز به پنج تن آل عبا توسل یافت تا با آرامش به ساحل امنی رسیدند .
(در همه این زمانها و همزمان که اسامی پنج تن را صدا می زدند همه مردم نیز دست ها را بلند کرده و همراهی می کردند و فضایی بسیار معنوی ایجاد شده بود و هر کس حاجت خود را بیان می کرد.)
بعد داستان حضرت ابراهیم علیه السلام به نمایش درآمد و در آن بهبوهه آتش که قرار بود حضرت بت شکن در آن سوزانده شود به ناگهان و ذکر نام پنج تن که حضرت جبرئیل علیه السلام به ابراهیم علیه السلام یاد داد ، به درد و سلامی تبدیل شد و همه حاضران با شور و شعف صلوات می فرستادند.
***داستان غدیر و اعلام ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام
داستان غدیر و اعلام جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از سوی خدا ، پرده بعدی نمایش بود و تبریک حاضران بهر۱ امیرالمومنین علیه السلام و شادی که بر پا شد و اما در ادامه در مدتی نهچندان دور رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و داستان سقیفه و حقی که از امیر المومنین علیه السلام ضایع کردند و حضرت زهرا سلام الله علیها را لای در و دیوار به شهادت رساندند و تابوتی که غریبانه و مظلوم و شبانه تشییع شد. (صدای گریه و ناله حاضران به وضوح شنیده می شد . گویی دارند در واقعیت این مظلومه تاریخ را تشییع می کنند.الا لعنه الله علی القوم الظالمین )
*پرده گودال قتلگاه
داستان عاشورا و گودال قتلگاه داستان غریبی است . در این پرده از نمایش که مربوط به گودال قتلگاه بود ، و آتش زدن خیمه های اباعبدالله الحسین علیه السلام و تنهایی زنان و کودکان ،دل همه را به درد آورده بود و ناله ها بلند و حسین حسین هایی که شنیده می شد. و همه حاضران سلام زیارت عاشورا را با هم قرائت کردند. طنین این صدا در زیر آسمانی که نگاه می کردی پر از ستاره ها بود ، حال عجیبی داشت و چون همزمان بود با آغاز سفر های زیارت اربعین ، لذا حس و حال کربلایی فضای نمایش و محوطه را پر کرده بود .
در ادامه هم کنج خرابه شام و قصه دختر سه ساله و شهادت این نازدانه ارباب و مداحی که هم زمان پخش می شد.
****پرده عملیات مرصاد
در پرده دیگری از نمایش ، عملیات مرصاد و جلوگیری از پیروزی نیروهای منافقین در این تنگه تحت فرماندهی و رشادت های سرداران شهید حاج میرزا سلگی و همدانی و شهید صیاد شیرازی و نیروهای جان بر کف به نمایش در آمد و اعزام نیرو ها که در قسمت دیگری از سالن بزرگ ، نمایش داده شد و صدای تیرها و تانک هایی که در محل نمایش بود ، برای حاضران جذاب بود و به خصوص برای کودکان و نوجوانان که آن دوران را ندیده اند،می تواند تا حدودی واقعیت ها را بیان کند تا این نسلهای بعد جبهه و جنگ با این گونه ادبیات آشنا شوند.
*پرده مدافعان حرم؛ مسئولان درکمال امنیت ، احیاگر حقوق مردم هستند
در صحنه دیگری از نمایش، به ظهور داعش و حمایت کشورهای خونخواری چون آمریکا و انگلیس و فرانسه و رژیم صهیونیستی از آنها پرداخته شد و حضور نیروهای مخلص مدافعان حرم که بی مزد و بی منت و بی ریا رفتند تا امنیت برای ما و مسئولان فراهم کنند تا ما راهشان را ادامه دهیم و مسئولان در آرامش به وظایف انقلابی خود برسند و نگذارند حقی ضایع شود و با عدالت در بین مردم رفتار کنند که اگر غیر این کنند باید پاسخگوی این خون های پاک باشند.
همه حاضران برای ادای احترام به شهدای مدافع حرم و سردار دل ها ، در این قسمت از نمایش که عکس های شهدای مدافع حرم را آوردند به پا خاستند.

****پرده آخر: ظهور حضرت ولی عصر و احقاق حقوق مظلوم
در پرده آخر نمایش و با پخش بروز فرقه های نو ظهور و فتنه های آخر الزمان برای زنان و دختران و مردان و توسل به ناجی و منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر علیه السلام که در نهایت ایشان می آیند و به تمامی ظلم ها پایان می دهند .
می آید آن تک سوار ، می آید آن غریب مدینه، می آید آن منتقم خون حسین، می آید آن پناه بی پناهان و درمان دردها ، می آید آن کسی که عدالت را اجرا می کند ، می آید آن کسی که جایگاه ها را اصلاح می کند، جایگاهی که جای جلاد و شهید را عوض کرده بودند و به غصب بر مردم ظلم کرده بودند و حق هایی که ضایع کرده بودند….اللهم عجل لولیک الفرج.

انتهای  گزارش.

اعظم مرادی

درباره ی حسن نوروزی

مطلب پیشنهادی

حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن نماد بر هم خوردن محاسبات دشمن است

سپاه، حضور پرشور و حماسی ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن را مظهر وحدت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *