گفتگو با زوج نابارور : هزینه درمان ناباروری بسیار بالاست

 

یکی از ضربه‌زننده‌ترین مشکلاتی که هر زوج ممکن است در زندگی خود با آن مواجه بشوند، ناباروری است.
زوج‌های نابارور علاوه بر مشکلات روحی و بعضا جسمی باید رنج پرداخت هزینه گزاف درمان را هم تحمل کنند. در کلینیک‌های خصوصی گاهی هزینه درمان ناباروری آنقدر بالاست که منهای زوجینی که قید درمان را می‌زنند، گاهی هر زوج فقط یک بار قادر به انجام عمل پر ریسک لقاح‌مصنوعی است و از نیمه درمان آن را رها می‌کند.

گروه اجتماعی پایگاه خبری یکدلان در  گفت‌وگویی پای درد دل یک زوج نابارور نشسته‌ است. زوجی که سالهاست درگیر ضربه‌های روحی ناشی از ناباروری هستند و زمان زیادی از روزهای زندگی خود را در کلینیک‌های ناباروری و انتظارهای طولانی برای شنیدن یک خبر خوش گذرانده اند.
۱۶ سال است که منتظر فرزند هستیم

چند سال است که ازدواج کرده و منتظر فرزند هستید :
سال ۱۳۸۶ازدواج کردیم و ۳ سال بعد که تصمیم به بچه دار شدن و فرزند آوری داشتیم متاسفانه تا الان که تقریبا ۱۶ سال می شود نتوانستیم صاحب فرزندی شویم .

-چه اقدامات و درمان هایی داشتید؟

از روشهای (آی.یو.آی) و (آی . وی. اف) هم استفاده کردیم و به خاطر این که برای درمان نیاز به داروهای تقویتی بود اما چون قیمت بالایی دارند و متاسفانه شامل بیمه هم نمی شوند و بسیار هزینه بر هست و نهاد حمایتی هم نداشتیم که تا حدودی در این زمینه یاریمان کند.لذا در این مدت نتیجه ای نگرفتیم.

یک مورد دیگر که باعث شد روند درمان طولانی شود این است که به چندین پزشک مراجعه کردیم اما حاذق نبودند و هر کدام نسخه ای تجویز می کرد و نتیجه ای نداشت.
تا به حال برای چند مدل درمان از جمله آی وی اف هزینه‌های میلیونی کرده‌ایم و جواب هم نگرفته‌ایم. من هر بار اول برای خودمان ناراحت می‌شوم  و بعد برای زوجینی که واقعا نمی‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند. در مراکز ناباروری گاهی با این زوجین همکلام می‌شویم. تا به حال از چندین نفرشان شنیده‌ام که دار و ندارشان را فروخته‌اند و هزینه این دوره را جور کرده‌اند و اگر جواب ندهد دیگر باید دست بردارند.

-به غیر از بحث مالی ، چه مشکل دیگری در روند درمان وجود دارد؟

به جز مشکل مالی، درمان ناباروری خیلی زمان‌بر است. استرس انتظار زمانی که یک سیکل درمان طی می‌شود را به اتلاف وقت‌های طولانی در صف سونوگرافی و جواب آزمایش و ویزیت دکتر در مراکز دولتی اضافه کنید.

همچنان امیدواریم

ولی همچنان امیدواریم و با نهایت تلاشی که کردیم امیدواریم که خداوند روزی به ما هم لیاقت مادر و پدر بودن را عطا کند.
بسیاری از مادران و پدران شاید قدر نعمت پدر و مادر رودن را نمی دانند که به دلایلی غیر معقول اقدام به سقط می کنند و مشکلات مالی یا تربیتی را ذکر می کنند . در حالی که خدا روزی رسان است و به هر کسی بخواهد بی حساب عطا می کند.
این که حتی دبگر لیاقت پیدا نکردیم که صاحب فرزندی شویم اما می دانیم که قطعا حکمتی دارد .اما ما با نهایت تلاش اقدامات و درمان ها را انجام می دهیم.
چه انتظاری از مسئولین دارید؟
به دلیل هزینه بالای درمان و زمان بر بودن آن یاریمان کنند.
صحبت پایانی
در پایان باید یادآور شد بند ۳ سیاست‌های کلی جمعیت به طور صریح به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان اشاره می‌کند. همچنین تبصره ماده 102 قانون پنج ساله ششم توسعه در توصیف بخشی از وظایف دولت برای پیاده‌سازی سیاستهای کلی جمعیت به: «تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی» تاکید کرده است.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ هم برای درمان ناباروری ۲هزار میلیارد ریال ذیل ردیف‌های وزرات بهداشت در نظر گرفته شده است.
این که این بودجه چگونه صرف می شود و زوجین چگونه می توانند استفاده کنند امری است که باید به طور صریح و روشن اطلاع رسانی شود تا زوج های نابارور از آن استفاده کنند.

اعظم مرادی صالح۴

درباره ی حسن نوروزی

مطلب پیشنهادی

سپاه پاسداران شهادت ۷ تن از مستشاران نظامی ایران در سوریه را اعلام کرد

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *