پایه ریزی ساختار اندیشه انسان ها به دست معلمان شکل می گیرد

“به مناسبت آغاز فصل علم و دانش”

با توجه به اهمیت فکر و اندیشه که بنیادی ترین عنصر وجودی انسان است و این امر به دست معلمان در ضمیر پاک دانش آموزان پایه ریزی می شود، لذا می طلبد معلمانی خود ساخته و متعهد ، این امر خطیر را بر عهده گرفته و مدیریت کنند.

“اقرا باسم ربک الذی خلق” بخوان به نام پروردگارت که تو را آفرید.
در این آیه مبارک دستور به خواندن می دهد اما نه هر خواندنی. بلکه تعلیم و خواندنی که جهت خدایی داشته باشد. بسیار خواندنی که صورت می گیرد ولی جهت الهی ندارد. بخوان برای خدمت به مردم. برای نجات انسان نه این که بمب هسته ای ساخت علیه انسان و بشریت.
“خَلَق”، در این آیه، نشان دهنده خلقت کل جهان است و در آیه بعد خلقت انسان را مطرح می کند. باید گفت به انسان در یک کفه ترازو و به عالم در کفه دیگر نگاه دارد چرا که انسان آنقدر عظمت دارد که خدای متعال تمام هستی را برای انسان خلق می کند و این یک سرمایه عظیم است که امروز سالها و ساعت های بسیار عمر او در اختیار نهاد آموزش و پرورش و فرهنگیان است و چه سرمایه بالایی در اختیارشان است.
در واقع فکر و اندیشه در دستان فرهنگیان و معلمان است. یک کارخانه دار و سرمایه دار با آن همه عظمت یک وسیله ای را تولید می کند ولی یک معلم فکر و اندیشه بشریت را به کار می گیرد.
“اقرا و ربک الاکرم”،خداوند وقتی در مورد فکر و اندیشه و خواندن صحبت می کند ، خود را اکرم معرفی می کند و در آیات دیگر می فرماید “یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم. الذی خلقت فسوئک فعدلک” خداوند وقتی از آفرینش جسم انسان سخن می گوید، خود را کریم معرفی می فرماید و وقتی از آفرینش فکر و اندیشه انسان سخن می گوید ، خود را اکرم معرفی می کند و این نشان از برتری فکر و اندیشه بر جسم است چون اکرم بالاتر از کریم است.
خداوند متعال خود را الرحمن و در آیه “علم القرآن” خود را اولین معلم انسان معرفی می فرماید . سپس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را معلم بشریت معرفی می نماید ” رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه”

در این آیه مبارک “یزکّیهم” مقدم بر تعلیم است و اگر تعلیم همراه تزکیه نباشد در جهت الهی نیست و این انسان نمی تواند به بشریت خدمت کند.
خداوند خود را رحمان و پیامبرش را رحمه للعالمین و قرآنش را هدیً و رحمه للمومنین معرفی می فرماید و قرآن کریم با همه عظمتی که برای انسان قائل است ، پیشوایی به نام امیر المومنین علی علیه السلام معرفی می فرماید که ایشان در معرفی خود در حدیث نور می فرمایند :
“ما را به مثابه خدایان قرار ندهید و دیگر هر آنچه می خواهید در فضیلت ما بگوئید. ” بعد می فرماید: ” من همان کسی هستم که به امر پروردگار ، یونس را از شکم ماهی بیرون آورد. همان کسی هستم که به امر پروردگار موسی را از دریا عبور داد و به اذن پروردگار ابراهیم را از آتش بیرون آورد. منم خضر دانای موسی ، منم آموزگار سلیمان پسر داوود، منم ذوالقرنین و منم قدرت خداوند متعال.”
و امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند: ” ای انسان خود را کوچک مشمار و عظمت پروردگار را به یاد آور. خداوند را ۱۲ هزار عالم وجود دارد که یکی از این عوالم، دنیا و ۷ آسمان و بهشت و جهنم شماست و خداوند هزار قندیل در عرش خود آویزان کرده که دنیا و ۷ آسمان و بهشت و جهنم شما به یک قندیل آن آویزان است و منِ امام جعفر صادق در یک ساعت ، ۱۲ هزار عالم را طی می کنم و این است مقام امامت.”
لذا ما باید معرفت خود را نسبت به خداشناسی ، دین شناسی، پیامبرشناسی و امام شناسی بالا ببریم و در شگفتی این آفرینش تدبر کنیم . چرا که این همه عظمت خلق نشده مگر برای انسان. و انسان با تعلیم و تربیت درست و الهی می تواند این مسیر را طی کند و فرهنگیان و معلمان عزیز باید توجه داشته باشند که در طول خدمت خود ، چه سرمایه های عظیمی در نزدشان به امانت گذاشته شده که اگر بتوانند این سرمایه را با اندیشه الهی و معارف قرآن تربیت کنند دنیا و آخرت خود را آباد کرده اند.۰ ان شاءالله

حسن نوروزی نائل

درباره ی حسن نوروزی

مطلب پیشنهادی

حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن نماد بر هم خوردن محاسبات دشمن است

سپاه، حضور پرشور و حماسی ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن را مظهر وحدت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *