علمای اسلام اولین کسانی بودند که بر حبینشان شهادت نقش بسته است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان گفت: امام راحل فرمودند :” در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام، اولین کسانی بوده اند که بر تارک جبینشان، خون و شهادت نقش بسته است.”  و روحانیت، ستون خیمه نظام اسلامی است و امروز دشمن خوب می‌داند کجا را بزند.

روحانیت، ستون خیمه نظام اسلامی استبه گزارش پایگاه خبری یکدلان ، حجت‌الاسلام الیاس نجاری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در یادداشتی نوشت: شهدای روحانیت، گمنام‌ترین قشر هستند. تجاوز همه جانبه ارتش بعث عراق به خاک مقدس ایران اسلامی حادثه مهمی است که بررسی ابعاد مختلف آن برای نسل حاضر و آیندگان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

این حادثه که موجب بروز و بارورشدن ارزش‌های والای الهی در مردم انقلابی و همیشه در صحنه ایران شد و ایستادگی و مقاومت بی نظیری را با عنوان دفاع مقدس خلق کرد هرچند موجب شد ضررهای جانی، مالی و … زیادی به کشور و امت اسلامی وارد شود ولی برگ زرّینی در تاریخ حماسه و مبارزه حق طلبانه اقشار سترگ و مقاوم این مرز و بوم شد.

از افتخارهای روحانیت شیعه است که در طول تاریخ با پیروی از ائمه معصومین (علیهم السلام) در تمام صحنه‌های دفاع از اسلام و قرآن پیشتاز همه اقشار جامعه بوده است. حضرت امام خمینی (قدس سره) در بیانی زیبا و دلنشین به نقش آفرینی این طلایه داران میدان ایثار و شهادت اشاره کرده و می فرمایند: «در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام، اولین کسانی بوده اند که بر تارک جبینشان، خون و شهادت نقش بسته است.»

جنگ تحمیلی موجب شد روحانیت یک بار دیگر نقش بی‌بدیل خود را در دفاع از آرمان‌های والای اسلامی حضرت امام خمینی (قدس سره) ایفا کند. با بررسی نسبت جمعیتی رزمنده‌ها و شهدا به هر قشر، و تعداد روحانیون رزمنده و شهید، چنین نتیجه می‌گیریم که تعداد رزمنده‌ها و شهدای روحانی کشور چند برابر سایر اقشار بوده است و این امر گویای پیشتازی علمای دینی در عرصه شهادت و دفاع است. روحانیون در عرصه های مختلفی جبهه همچون: رهبری کلان دفاع مقدس، پشتیبانی و کمک به جبهه ها، پذیرش مسئولیت، فعالیت های رزمی و تخصصی مانند تیربارچی و تخریبچی و راننده و خدمه آتشبارهای زرهی و غواص، فعالیت های تبلیغی و فرهنگی، عملیات روانی، فرماندهی حضور پررنگی داشتند.

حمایت و پشتیبانی و حضور علما و روحانیون بود که به دفاع هشت ساله مشروعیت می‌بخشید و دقیقاً به خاطر همین مشروعیت بود که مردم مجاهد و انقلابی، حضور در جبهه ها را برگرفته از مبانی ایدئولوژی خویش یافتند و دفع تجاوز دشمن بعثی را، قبل از آن که وظیفه ملی بدانند تکلیف الهی دانستند و سر از پا نشناخته به آوردگاه خون و آتش شتافتند و پیروزی های عظیمی خلق کردند.

علمای دینی و فرزانگان حوزه های علمیه استان همدان نیز با عنایت به وظیفه دینی خود و تاکید حضرت امام (قدس سره) مبنی بر حفظ انقلاب اسلامی، حضور در جبهه های نبرد را بر خود فرض دانسته و در جبهه های حق علیه باطل حضور یافتند. روحانیون و طلاب استان همدان با لبیک گفتن به فرمان امام امت، پا به عرصه جهاد و شهادت گذاشتند و در کنار مردم و رزمندگان اسلام، بلکه جلوتر از آنها، هم در پشت جبهه و هم در میدان رزم، از کیان اسلامی دفاع کردند و حدود پانصد نفر روحانی و طلبه در جبهه‌ها حضور یافته و بیش از ۱۰۰ نفر از ایشان، جان عزیز خود را تقدیم حضرت دوست نمودند.

آری! روحانیت، ستون خیمه نظام اسلامی است و امروز دشمن خوب می داند کجا را بزند. بنابراین وظیفه مدافعین اسلام، انقلاب، محققین، هنرمندان و تمام دلسوزان و خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه نهادهای حوزوی است که در جهت بیان نقش روحانیت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های آینده قدم نهاده و هجوم دشمن را در مخدوش کردن چهره روحانیت خنثی کنند. و به یقین تبیین خدمات روحانیت و حوزه های علمیه به اسلام و انقلاب و مردم از مهمترین ابعاد جهاد تبیین در عصر حاضر است.

حجت‌الاسلام الیاس نجاری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان

درباره ی حسن نوروزی

مطلب پیشنهادی

واپسين سفارش‌هاي اميرمؤمنان علیه السلام

واپسين خواسته‌هاي مولاي موحدان عالم و امير و فرماندة همة اهل ايمان، که در بستر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *