ابراز رضایت ارزیاب یونسکو از مسیر تاریخی همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان از ابراز رضایت ارزیاب یونسکو از مسیر تاریخی همدان خبر داد.

ابراز رضایت ارزیاب یونسکو از مسیر تاریخی همدان

به گزارش پایگاه خبری یکدلان ، محسن معصوم‌علیزاده در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین گزارش‌ها از ارزیابی‌های انجام شده توسط کارشناس یونسکو اظهار کرد: بازدید ارزیاب از «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» امروز سومین روز خود را پشت سر می‌گذارد و شواهد و اظهار رضایت ارزیاب یونسکو بر این محور است که همدان جایگاه مطلوبی دارد.

وی ادامه داد: ارزیاب در نهایت، گزارش این بازدید را به صورت محرمانه به یونسکو ارائه خواهد داد اما هیچ مسئله خاصی را مطرح نکرده و از بازدیدها رضایت داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان تاکید کرد: بنا بر نظر ارزیاب سازمان جهانی یونسکو، ارزش هر سایتی که بخواهد در ردیف میراث فرهنگی قرار بگیرد این است که از حوزه جغرافیایی خارج و به میراث بشری تبدیل شود و زمانی که جهانی شد، مردم از سراسر دنیا خود را به آن می رسانند تا میراث بشر از گذشته‌های دور را ببینند.

وی در بخش دیگر عنوان کرد : از روز یکم شهریور ماه ۱۴۰۲ که ارزیاب وارد همدان شده مراحل بازبینی مستندات پرونده به خوبی در حال انجام است.

معصوم‌علیزاده گفت: ثبت میراث‌ فرهنگی و مزایای گردشگری ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی سبب می‌شود علاوه بر محافظت و نگهداری همچنین معرفی ارزش‌های آن به جهانیان به عنوان هدف اصلی، نوعی معرفی جهانی برای مقصد محسوب شود که به‌ واسطه آن فعالیت‌های گردشگری در محوطه نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» تنها نماینده ایران برای ثبت جهانی برای سال آینده است افزود: هر کشور هر سال یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد که سهمیه ایران برای سال آینده پرونده همدان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با تاکید بر اینکه ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند از ابعاد مختلفی قابل توجه است تصریح کرد: نکته مهم این است که ما توانستیم یادگار گذشته خود را که در لایه‌های مختلف تاریخی در دوران مختلف تاریخی جمع‌آوری شدند و چنین اثری را به وجود آوردند، به جهان و جهانیان معرفی کنیم.

غنای تاریخ هگمتانه، فراتر از سطح ملی است

وی یادآور شد: در چند ماه اخیر اقدامات زیادی در راستای ثبت جهانی هگمتانه انجام شده که از جمله آنها مرمت بافت تاریخی، بازار سنتی، کاروانسراها و بناهای واجد ارزش است.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: مرمت بناهای واجد ارزش واقع در محدوده پرونده ثبت جهانی از اعتبارات سفر رئیس جمهور با ۲۵۰ میلیارد ریال انجام شده است.

وی مشارکت بخش خصوصی در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی را امری ضروری دانست و گفت: میراث‌ فرهنگی به تنهایی از پس حفظ این بناها برنمی‌آید و نگهداری از میراث نیاکان باید به دغدغه بخش خصوصی تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در پایان خاطرنشان کرد: مرمت بناهایی مثل کاروانسرای شریف الممالک، کاروانسرای یداللهی، کاروانسرای گلشن، راسته حاج صفرخان، کاروانسرای حسین‌خانی، کاروانسرای قلمدانی، کنیسه یهودی‌ها، تیمچه صالحی، عمارت جنانی، مسجد حاج احمد و خانه میرابیان از جمله بناهای مرمت‌ شده در ماه‌های گذشته است.

درباره ی حسن نوروزی

مطلب پیشنهادی

سپاه پاسداران شهادت ۷ تن از مستشاران نظامی ایران در سوریه را اعلام کرد

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *