پوتین آفریقا در حال تبدیل شدن به یک مرکز قدرت جدیداست

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در نشست روسیه-آفریقا در سن پترزبورگ: روسیه و آفریقا از ایجاد جهانی عادلانه و متکثر براساس احترام به مشروعیت بین‌المللی حمایت می‌کنند.

براساس گزارش الجزیره، رئیس جمهوری روسیه با طعنه به هنجار‌های غربی در نظام بین‌الملل تاکید کرد، ما با تحمیل سیستمی که براساس قوانین مناسب با آن‌ها و نه بر اساس قوانین بین المللی باشد مخالفیم.

وی با اشاره به طرح‌های پیشنهادی کشور‌های آفریقایی برای حل و فصل بحران در اوکراین نیز گفت: مسکو به ابتکار صلح آفریقا در مورد حل و فصل اوکراین احترام می‌گذارد و آن را جدی میگیرد.

پوتین با اشاره به اینکه دوران سلطه یک یا چند کشور در مسیر اضمحلال خود است تاکید کرد: قاره آفریقا در حال تبدیل شدن به یک مرکز جدید قدرت است و همه باید این مهم را در نظر بگیرند و من به توسعه روابط روسیه و آفریقا در جهان چند چند قطبی اطمینان دارم.

وی با اشاره به بی ثباتی در قاره آفریقا افزود: در بسیاری از کشور‌های آفریقایی بی ثباتی وجود دارد که میراث استعمار (غرب) است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه صحبت‌های خود به تحریم کشور‌های غربی علیه مسکو پرداخت و تاکید کرد: با وجود تحریم‌های اعمال شده بر صادرات روسیه، مسکو عرضه محصولات کشاورزی و غلات خود را به آفریقا افزایش خواهد داد.

رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته نیز در نشست عمومی در مجمع اقتصادی و بشردوستانه در سن پترزبورگ گفته بود: مسکو می‌تواند عرضه غلات اوکراین به آفریقا را جایگزین کند و اعلام کرد روسیه در چند ماه آینده غلات را به صورت رایگان به شش کشور آفریقایی ارسال خواهد کرد.

وی به رهبران آفریقایی که با تشویق آن‌ها همراه شد، افزود: به طور مشخص، اضافه می‌کنم که در سه تا چهار ماه آینده آماده خواهیم بود ۲۵ تا ۵۰ هزار تن غلات را به صورت رایگان در اختیار هر یک از کشور‌های بورکینافاسو، زیمباوه، مالی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اریتره قرار دهیم. ما این محصولات را به صورت رایگان تحویل خواهیم داد.

اهمیت صادرات غلات روسیه به آفریقا در شرایطی است که توافق غلات میان روسیه و اوکراین روز ۲۶ تیر به پایان رسید و تلاش‌های صورت گرفته برای تمدید آن تا کنون با شکست مواجه شده است.

سازمان ملل با اشاره به عدم تمدید توافق غلات گفته که افزایش قیمت مواد غذایی در بازار‌های جهانی یکی از تبعات این مساله خواهد بود.

رئیس‌جمهور روسیه درباره عدم تمایل مسکو برای تمدید این توافق گفته: هیچ یک از بند‌های توافق غلات در زمینه صادرات کود‌های شیمیایی و غلات روسیه به بازار‌های جهانی محقق نشده و فروش دوباره غلات صادراتی اوکراین، باعث تقویت آمریکا و اروپا شده است. به گفته وی، موانع موجود در توافق غلات حتی مانع از ابتکار روسیه برای ارسال رایگان کود به کشور‌های فقیر شده است.

پوتین در پایان بر تمایل مسکو برای مشارکت فعالتر کشور‌های آفریقایی در سازمان ملل تاکید کرد و همچنین گفت: روسیه با ۴۰ کشور آفریقایی قرارداد همکاری نظامی-فنی امضا کرده است.

درباره ی حسن نوروزی

مطلب پیشنهادی

حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن نماد بر هم خوردن محاسبات دشمن است

سپاه، حضور پرشور و حماسی ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن را مظهر وحدت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *